top of page

איך מתמודדים עם חרדה מהמצב הביטחוני?


קל להרגיש חרדה לגבי מצב המדינה או העולם. פשוט תדליק טלוויזיה או תקרא עיתון. כל מה שאנו רואים זה כאוס, רעידות אדמה, שיטפונות, מלחמות, מהומות, פשיעה.

נראה שהעולם לא רק מסוכן, אלא נעשה יותר ויותר מסוכן, אירועים שאיננו יכולים לשלוט בהם שגורמים לנו להרגיש חסרי אונים. אנו מרגישים לא בטוחים אפילו בבתים שלנו.

אבל צריך לדעת משהו חשוב לגבי כל זה: הסביבה היא לעולם לא מסוכנת כפי שהיא יכולה להיראות לפעמים.

העובדה הקרה והקשה היא שישנם אנשים מסוימים שמטרתם היא לגרום לכך שהסביבה תיראה מאיימת ומסוכנת ככל האפשר. הם מרוויחים את לחמם ביצירת כאוס ודאגה.

הכנסותיהם ועוצמתם גוברים ביחס ישר לכמות האיום שהם יכולים להחדיר לתוך סביבתם. למשל, כל הזמן ממטירים עלינו חדשות רעות באמצעי התקשורת. לא רק שהם מדווחים על קטעי החדשות הכי מאיימים שאפשר, אלא הם הופכים אותם לסנסציוניים וגרועים יותר ממה שהם באמת. אתה רואה כותרת מפחידה, אתה רוצה לדעת למה ומי, אז אתה מקשיב לסיפורי החדשות או קונה עיתון.

לרוע מזלנו, האנשים האלה מתפרנסים מפחד ובלבול. הם מוכרי הקונפליקט, סוחרי התוהו ובוהו.

אבל לא רק הפוליטיקאים ואמצעי תקשורת יוצרים את הבעיה. נתגלה כי-1 מכל 5 אנשים מבלה את חייו בדאגה לכך שאלו מסביבו יהיו מודאגים ומבואסים. הם גורמים לכך שלאנשים יהיה רעיון מסולף לגבי כמה העולם מאיים. מי שסובל הן הבריאות והשפיות שלנו, רמת הפעילות שלנו ואף האמביציה שלנו, הכל מושפע מכמה מסוכנת נראית בעינינו הסביבה.

במילים אחרות, ככל שהסביבה נראית לך מאיימת יותר, אתה תרגיש יותר חסר אונים ותהיה פחות יעיל בטיפול בחיים.

אדם שנמצא במצב שנראה מאיים, ייטה לא לעשות כלום בקשר לזה. אבל למעשה, כשמנסים לטפל בכל מצב שגורם לך להיות בשוק, תמיד תוכל למצוא משהו לגבי הסיטואציה שאתה יכול להתמודד איתו או להרגיש בנוח לעשות אותו.

יש כמה דברים ספציפיים שתוכל לעשות כדי להפחית את האיום ולהעלות את רמת השליטה שלך בסביבה:

1. אל תקרא עיתונים או חדשות.

זה פשוט מאוד. אל תקרא עיתונים או חדשות במשך שבועיים ותראה אם אתה לא מרגיש טוב יותר. וזה די ברור שתרגיש טוב יותר. לאחר מכן, קרא עיתונים או חדשות במשך שבוע, ובסוף השבוע הזה תגלה שאתה מרגיש גרוע יותר. ואז תחליט אם אתה צריך להקדיש תשומת לב לעיתונים או לא.

2. מצא משהו שלא מהווה איום.

כשאדם מתחיל להיות מצוברח או מבולבל מדי, תבקש ממנו להסתכל בסביבתו ולמצוא משהו שאינו מהווה איום בעיניו; חפץ כלשהו.

אדם יכול להשתמש בטכניקה הזאת ישירות על עצמו. לדוגמה, אדם יכול להיות במשרדו ולהיות מודאג מאוד לגבי משהו. הוא עשוי לשבת ליד שולחנו כשהניירות נערמים למולו. נראה שהכל מתפוצץ בבלאגן גדול, והוא מרגיש המום לגמרי. האדם עצמו צריך להיות מסוגל להביט בניירות (הם מקור האיום) ולגלות עליהם משהו שאינו מהווה איום. בהגיעכם לתגלית הזאת, האיום ייעלם. זה הזוי איך התרגיל הזה עובד כשעושים אותו מספיק.

3. צא לסיבוב רגלי.

אם היית פשוט יוצא לסיבוב רגלי ובאמת בוחן את הסביבה שלך, מסתכל על דברים וחפצים במהלך הההליכה, אתה תחווה הקלה מהלחץ ותקבל תחושת ביטחון גבוהה יותר.

4. הפסקת דברים שגורמים לבאסה.

פשוט הפסק כמה מהדברים בחייך שגורמים לך לבאסה. מי גרם לך לבאסה? ובכן, אל תדבר איתם במשך זמן-מה. איזה פעילויות משאירות אותך עם הרגשה רעה יותר? ובכן, פשוט אל תבצע אותן במשך זמן-מה. איזה דברים בסביבה לא מהווים איום של ממש עליך? יש לך כמה כאלה? יופי. הקדש להם יותר תשומת לב.

ברגע שאנשים מרגישים פחות מאוימים על ידי הסביבה, הם נוטים להתעורר לתחיה. הם חושבים שהם יכולים לעשות יותר בקשר לחיים, להגיע מעט רחוק יותר ואפילו להפוך להשפעה מרגיעה בסביבתם הקרובה.

אדם מצליח בחיים במידה שהוא יכול להתאים את הסביבה אליו – לא להפך. עולם האיומים והסכנה הוא עולם דמיוני שנוצר באמצעות שקרים. מאחוריו קיים העולם האמיתי, סביבה רגועה יותר. מקום בו אדם יכול לחיות ולהרגיש טוב יותר, מקום בו יש שכנים טובים ובני זוג טובים, חברים מהימנים וגיבורים הם דבר שבשגרה. עולם שבו לאנשים יש חיים רגועים יותר ומאושרים יותר.

בואו נישאר חיוביים! :)

הדרכות נוספות

bottom of page